Amortyzator samochodowy pełni w każdym pojeździe bardzo ważną rolę. Odpowiada on za tłumienie drgań, a tym samym podnosi komfort jazdy. Sprawia on, że wszelkie nierówności lub wyboje na drodze są znacznie mniej odczuwalne dla pasażerów. Uszkodzenie amortyzatora można zauważyć niemal natychmiast. Jazda staje się uciążliwa, a auto słabiej reaguje na ruch kierownicą. O ile z tradycyjnym amortyzatorem spotkało się większość kierowców, tak o amortyzatorze dwururowym słyszeli tylko nieliczni. Jaka jest różnica między nimi?

Czym jest amortyzator dwururowy?

Amortyzatory dwururowe stosowane są nie tylko w samochodach ciężarowych, ale również osobowych. Świetnie sprawdzają się jako zamiennik amortyzatorów jednorurowych wysokociśnieniowych. Można wyróżnić dwa podstawowe rodzaje modeli dwururowych – bezciśnieniowe i niskociśnieniowe. Najczęściej spotyka się amortyzatory bezciśnieniowe. Nie ma większej różnicy w ich budowie, a schemat ich działania jest niemal identyczny.

Budowa amortyzatora dwururowego

Każdy amortyzator dwururowy posiada dwie komory, które wypełniają się olejem. Click To Tweet Mowa tutaj o komorze roboczej (umieszczonej w cylindrze wewnętrznym) oraz komorze między cylindrem wewnętrznym, a rurą zewnętrzną. Komora robocza składa się z poruszającego się tłoczyska, tłoka, cylindra, zaworu górnego oraz dolnego. Druga komora uznawana jest za wyrównawczą. Może ona zostać wypełniona maksymalnie w 2/3 pojemności, jednak najczęściej zawartość oleju nie przekracza połowy zbiornika. Pozostawiona przestrzeń zapewnia kompensację objętości oleju.

Zawory (tłokowy i denny) wpływają na stopień tłumienia. Biorą one czynny udział podczas rozciągania, czy też ściskania amortyzatora. Ich działanie jest ściśle uzależnione od prędkości przesuwu tłoku. Wszytko to możliwe jest dzięki specjalnej konstrukcji zaworów.

Zasada działania amortyzatora dwururowego

Zasada działania amortyzatora dwururowego nie jest tak skomplikowana, jak mogłoby się wydawać. Podczas ściskania amortyzatora tłok przesuwa się w dół cylindra. Powoduje to wypychanie oleju z komory roboczej. Możliwe jest to dzięki otworzeniu się zaworu dennego. W ten sposób przepływa jedynie część oleju. Jego pozostałość wypychana jest przez zawór górny, czyli tłokowy. Można powiedzieć, że pełni on rolę zaworu zwrotnego. Praca całego układu regulowana jest przez zawór denny. To właśnie on stawia opór, a tym samym reguluje wartość tłumienia.

amortyzatory dwururowe 1

Jeśli chodzi o rozciąganie amortyzatora, to największe znaczenie ma tutaj zawór tłokowy. To on generuje nadciśnienie w układzie. Tworzy się ono pomiędzy prowadnicą tłoczyska, a poruszającym się tłokiem. Dzięki temu zjawisku możliwe jest przetłoczenie optymalnej ilości oleju. Przechodzi on przez zawór tłokowy. Zawór denny pełni w tym przypadku rolę zaworu zwrotnego. To właśnie on odpowiada za przetłoczenie oleju z komory roboczej do wyrównawczej. W komorze wyrównawczej dochodzi do schłodzenia oleju.

Amortyzator dwururowy czy jednorurowy?

Warto wiedzieć, że amortyzatory dwururowe są krótsze, niż jednorurowe. Click To Tweet Z tego względu zalecane są one raczej w przypadku pojazdów użytkowych. Wynika to z faktu, że zawieszenie osobówek jest dość złożone. Dla przeciętnego użytkownika różnica między amortyzatorami nie będzie zbyt duża. Na uwagę zasługuje jednak fakt, że modele dwururowe są o wiele bardziej miękkie, co przekłada się na wzrost komfortu jazdy. Dobry akumulator dwururowy może o wiele efektywniej wytłumić drgania, czy też nierówności na drodze.

Jeśli chodzi o amortyzatory dwururowe, to cały czas są one modyfikowane. Trwają prace nad zapewnieniem możliwie najwyższej skuteczności i niezawodności. Wszystko po to, aby zapewniały one wysoki komfort użytkowania pojazdu, nawet w ekstremalnych warunkach. Istotnym jest to, aby amortyzator reagował na zmieniające się warunki na drodze.

Jaki amortyzator wybrać?

Amortyzatory jednorurowe spełniają swoje zadanie w większości przypadków. Są one wystarczające, jeśli chodzi o jazdę miejską. Amortyzatory dwururowe zapewniają jednak o wiele lepsze tłumienie drgań w ciężkich warunkach. Sprawdzają się one najlepiej w przypadku pojazdów użytkowych, które poruszają się w różnorodnych warunkach. Modele dwururowe lepiej wytłumiają drgania, a także zmniejszają szumy wynikające z przepływu oleju. Amortyzatory niskociśnieniowe mogą niezawodnie pracować nawet wtedy, gdy gaz w komorze wyrównawczej zostanie utracony.

Zapisz się do naszego newslettera

Share This
Przeczytaj poprzedni wpis:
Poznaj amortyzatory nowej generacji

Rozwój technologiczny, który w XXI wieku osiąga zawrotne tempo, widoczny jest we wszystkich dziedzinach życia – także w motoryzacji. Konstruktorzy...

Zamknij