Samochód składa się z wielu współpracujących ze sobą układów i elementów, z których każdy ma do wykonania bardzo ważną rolę. Części pojazdu wraz z upływem czasu ulegają zużyciu i należy je wymienić. Jakie objawy świadczą o wyeksploatowaniu amortyzatorów samochodowych?

Amortyzator samochodowy

Amortyzator pełni w samochodzie bardzo ważną rolę, ponieważ jest elementem mechanizmu podwozia. Click To TweetJak sama nazwa wskazuje, amortyzuje on wszelkie drgania z elementów sprężystych. Minimalizuje więc i przenosi na siebie wstrząsy, aby jazda autem była jak najbardziej komfortowa, nawet przy poruszaniu się po nierównych drogach. Amortyzatory mają także wpływ na bezpieczeństwo jazdy i zachowanie właściwej trakcji pojazdu podczas jazdy na wprost i na zakrętach. Dzięki nim, utrzymywana jest lepsza przyczepność kół do podłoża.

Do elementów amortyzatora samochodowego zalicza się cylinder, czyli rurę, w której porusza się tłok. To on odpowiada za eliminację lub redukcję drgań elementów sprężynowych, poprzez znajdujący się we wnętrzu cylindra olej lub olej z gazem – azotem.  W trakcie wykonywania swojej pracy amortyzator poddawany jest siłom ścisku i odbicia. Kiedy jest ściskany, ciśnienie we wnętrzu cylindra wzrasta, zaś tłoczysko amortyzatora wsuwa się do komory roboczej i wymusza tym samym ruch w dół tłoka, a olej przepływa kanałami przez zawory do przestrzeni powstałej nad tłokiem. W momencie odbicia, tłok zaczyna poruszać się ku górze, przez co rośnie ciśnienie oleju, a ciecz przemieszcza się przez kanaliki i zawody ku dołowi, przez co tłumione są drgania.

amortyzator budowa zyzycie objawy 2

Rodzaje amortyzatorów

Branża motoryzacyjna przyjmuje podział amortyzatorów na trzy rodzaje, z uwagi na wykorzystywane w nich medium. Można wymienić przy tym:

  • amortyzatory gazowe,
  • amortyzatory cieczowe (inaczej hydrauliczne, olejowe),
  • amortyzatory pneumatyczne (gazowo-olejowe),

Właściwie amortyzatory gazowe także zawierają ciecz, która wykorzystywana jest do zmniejszania siły tarcia.

Amortyzatory gazowe w cylindrze posiadają zbiornik z cieczą oddzieloną od niego oddzieloną, w którym znajduje się mieszanka gazu z płynem. Oddzielone są one od siebie przy użyciu ruchomej przegrody. Gaz doskonale niweluje drgania, ponieważ jest w stanie zminimalizować tarcie w tłoczyskach. Amortyzatory gazowe są sztywniejsze od swoich olejowych odpowiedników, mniej podatne na skrajne warunki atmosferyczne oraz dają lepszą przyczepność pojazdu do jezdni. Amortyzatory gazowe można indywidualnie regulować, zgodnie ze swoimi preferencjami.

Hydrauliczne, czyli cieczowe amortyzatory w swoim działaniu wykorzystują olej hydrauliczny, który znajduje się wewnątrz cylindra. Tłok we wnętrzu amortyzatora unosi się lub opada. Amortyzator cieczowy składa się z dwóch zaworów, przez które przepływa olej i niweluje drgania. Ich zaletą jest zapewnienie wysokiego komfortu jazdy samochodem, ale jednocześnie takie amortyzatory mają niewielką siłę tłumienia i zmniejszają przyczepność kół do drogi. Nie można ich modyfikować w czasie jazdy.

Objawy wskazujące zużycie amortyzatorów

Amortyzatory są elementem pojazdu, który wraz z okresem eksploatacji ulega zużyciu. Click To TweetZasadniczo żywotność amortyzatorów szacowana jest na 60-80 tys. km, ale jeśli kierowca często jeździ po trudnym terenie, mogą wymagać wymiany już po przejechaniu około 20 tys. km.

Można z resztą rozpoznać, kiedy amortyzator nadaje się do wymiany. Sygnalizowane jest to:

  • obniżeniem komfortu jazdy – drgania nie są odpowiednio tłumione,
  • ściąganie samochodu na jedną stronę – samochód staje się niestabilny, zwłaszcza podczas pokonywania zakrętów,
  • wydłużona droga hamowania – wydłuża się ona nawet o kilka metrów, ponieważ zużyty amortyzator zmniejsza przyczepność kół do nawierzchni,
  • odrywanie kół od jezdni – koła zaczynają podskakiwać na nierównościach,
  • nierówne zużycie opon – z uwagi na różny nacisk kół na drogę,
  • wyciek oleju z amortyzatora- na amortyzatorze można zauważyć powłokę olejową służącą do smarowania tłoczyska, ale jeśli olej wyraźnie wycieka, to amortyzator trzeba wymienić,
  • stukanie podczas pokonywanie nierówności – z uwagi na zużyty tłok w amortyzatorze,
  • odczuwalne przez kierowcę wibrowanie układu kierowniczego,
  • kołysanie karoserii,
  • efekt nurkowania podczas naciskania hamulca,
  • brak odporności na boczne podmuchy powietrza,
  • nadmierne zużywanie się elementów układu kierowniczego oraz elementów gumowych i metalowych zawieszenia.

Podsumowanie artykułu

W przypadku podejrzeń, że amortyzatory w naszym samochodzie są mocno zużyte i przestają prawidłowo tłumić drgania, należy je wymienić. Można też sprawdzić na stacji diagnostycznej, w  jakim rzeczywiście znajdują się stanie.  Pomiar sprawności amortyzatorów da jednoznaczną odpowiedź, czy trzeba kupić nowe amortyzatory i zainstalować je w pojeździe, czy też nie.

Zapisz się do naszego newslettera

Share This
Przeczytaj poprzedni wpis:
Amortyzatory stosowane w samochodach sportowych

Na wysoki komfort jazdy samochodem wpływa sprawna praca układu zawieszenia, w którym główną rolę odgrywają amortyzatory. To one przechwytują i...

Zamknij