Samochód składa się z wielu współpracujących ze sobą układów i elementów, z których każdy ma do wykonania bardzo ważną rolę. Części pojazdu wraz z upływem czasu ulegają zużyciu i należy je wymienić. Jakie objawy świadczą o wyeksploatowaniu amortyzatorów samochodowych?
Amortyzator samochodowy
Amortyzator pełni w samochodzie bardzo ważną rolę, ponieważ jest elementem mechanizmu podwozia. Click To TweetJak sama nazwa wskazuje, amortyzuje on wszelkie drgania z elementów sprężystych. Minimalizuje więc i przenosi na siebie wstrząsy, aby jazda autem była jak najbardziej komfortowa, nawet przy poruszaniu się po nierównych drogach. Amortyzatory mają także wpływ na bezpieczeństwo jazdy i zachowanie właściwej trakcji pojazdu podczas jazdy na wprost i na zakrętach. Dzięki nim, utrzymywana jest lepsza przyczepność kół do podłoża.
Do elementów amortyzatora samochodowego zalicza się cylinder, czyli rurę, w której porusza się tłok. To on odpowiada za eliminację lub redukcję drgań elementów sprężynowych, poprzez znajdujący się we wnętrzu cylindra olej lub olej z gazem – azotem. W trakcie wykonywania swojej pracy amortyzator poddawany jest siłom ścisku i odbicia. Kiedy jest ściskany, ciśnienie we wnętrzu cylindra wzrasta, zaś tłoczysko amortyzatora wsuwa się do komory roboczej i wymusza tym samym ruch w dół tłoka, a olej przepływa kanałami przez zawory do przestrzeni powstałej nad tłokiem. W momencie odbicia, tłok zaczyna poruszać się ku górze, przez co rośnie ciśnienie oleju, a ciecz przemieszcza się przez kanaliki i zawody ku dołowi, przez co tłumione są drgania.
Rodzaje amortyzatorów
Branża motoryzacyjna przyjmuje podział amortyzatorów na trzy rodzaje, z uwagi na wykorzystywane w nich medium. Można wymienić przy tym:
- amortyzatory gazowe,
- amortyzatory cieczowe (inaczej hydrauliczne, olejowe),
- amortyzatory pneumatyczne (gazowo-olejowe),
Właściwie amortyzatory gazowe także zawierają ciecz, która wykorzystywana jest do zmniejszania siły tarcia.
Hydrauliczne, czyli cieczowe amortyzatory w swoim działaniu wykorzystują olej hydrauliczny, który znajduje się wewnątrz cylindra. Tłok we wnętrzu amortyzatora unosi się lub opada. Amortyzator cieczowy składa się z dwóch zaworów, przez które przepływa olej i niweluje drgania. Ich zaletą jest zapewnienie wysokiego komfortu jazdy samochodem, ale jednocześnie takie amortyzatory mają niewielką siłę tłumienia i zmniejszają przyczepność kół do drogi. Nie można ich modyfikować w czasie jazdy.
Objawy wskazujące zużycie amortyzatorów
Amortyzatory są elementem pojazdu, który wraz z okresem eksploatacji ulega zużyciu. Click To TweetZasadniczo żywotność amortyzatorów szacowana jest na 60-80 tys. km, ale jeśli kierowca często jeździ po trudnym terenie, mogą wymagać wymiany już po przejechaniu około 20 tys. km.
Można z resztą rozpoznać, kiedy amortyzator nadaje się do wymiany. Sygnalizowane jest to:
- obniżeniem komfortu jazdy – drgania nie są odpowiednio tłumione,
- ściąganie samochodu na jedną stronę – samochód staje się niestabilny, zwłaszcza podczas pokonywania zakrętów,
- wydłużona droga hamowania – wydłuża się ona nawet o kilka metrów, ponieważ zużyty amortyzator zmniejsza przyczepność kół do nawierzchni,
- odrywanie kół od jezdni – koła zaczynają podskakiwać na nierównościach,
- nierówne zużycie opon – z uwagi na różny nacisk kół na drogę,
- wyciek oleju z amortyzatora- na amortyzatorze można zauważyć powłokę olejową służącą do smarowania tłoczyska, ale jeśli olej wyraźnie wycieka, to amortyzator trzeba wymienić,
- stukanie podczas pokonywanie nierówności – z uwagi na zużyty tłok w amortyzatorze,
- odczuwalne przez kierowcę wibrowanie układu kierowniczego,
- kołysanie karoserii,
- efekt nurkowania podczas naciskania hamulca,
- brak odporności na boczne podmuchy powietrza,
- nadmierne zużywanie się elementów układu kierowniczego oraz elementów gumowych i metalowych zawieszenia.
Podsumowanie artykułu
W przypadku podejrzeń, że amortyzatory w naszym samochodzie są mocno zużyte i przestają prawidłowo tłumić drgania, należy je wymienić. Można też sprawdzić na stacji diagnostycznej, w jakim rzeczywiście znajdują się stanie. Pomiar sprawności amortyzatorów da jednoznaczną odpowiedź, czy trzeba kupić nowe amortyzatory i zainstalować je w pojeździe, czy też nie.
Wasze komentarze