Na wysoki komfort jazdy samochodem wpływa sprawna praca układu zawieszenia, w którym główną rolę odgrywają amortyzatory. To one przechwytują i rozpraszają nadmiar energii występujący w układzie mechanicznym. Jakiego typu amortyzatory stosuje się w sportowych pojazdach?

Budowa amortyzatora sportowego

Amortyzatory sportowe najczęściej wykonane są w technologii dwururowej (twin-tube) i zalicza się je do grupy amortyzatorów gazowych. Gaz pod dużym ciśnieniem naciska na płyn hydrauliczny, który nie pieni się, a amortyzator zachowuje swoją sprawność na dłużej.

Konstrukcja dwururowa może być bezciśnieniowa i niskociśnieniowa. W skład amortyzatora sportowego dwururowego wchodzą:

  • dwie komory wypełnione olejem,
  • cylinder wewnętrzny – nazywany komorą roboczą,
  • tłoczyska – porusza się ono w komorze roboczej wraz z zamocowanym do niego tłokiem,
  • zawór dolny – nazywany także zaworem dennym,
  • zawór górny – zabudowany w tłoku,
  • komora wyrównawcza – wypełniona do połowy lub 2/3 objętości olejem.

amortyzator sportowy dzialanie

Działanie amortyzatora sportowego

Amortyzator sportowy ma zapewnić odpowiednią siłę tłumienia. Click To TweetPodczas ściskania, tłok zamocowany w tłoczysku, porusza się w dół cylindra, wypychając jednocześnie olej z komory roboczej przez zawór denny. Równolegle część oleju przepływa także z dolnej części komory roboczej do górnej przez zawór tłokowy, który zachowuje się w podobny sposób jak zawór zwrotny. Opór stawiany przez zawór denny wywołuje hamowanie ruchu i reguluje wartość tłumienia.

Kiedy tłok porusza się w górę cylindra i rozciąga się, to w przestrzeni pomiędzy tłokiem a prowadnicą tłoczyska powstaje nadciśnienie i następuje przetłaczanie głównej objętości oleju przez zawór tłokowy. Wtedy zawór denny zachowuje się jak zawór zwrotny, przez który przepływa olej z komory roboczej do komory wyrównawczej. Tak dochodzi do jego schłodzenia dzięki bezpośredniemu kontaktowi z rurą zewnętrzną.

Zalety i wady amortyzatora sportowego

Wśród zalet amortyzatorów sportowych należy wymienić:

  • Lepszą przyczepność – samochód prowadzić można pewniej i stabilniej.
  • Mniejsze przechyły auta – sportowy amortyzator daje lepszą trakcję i niżej położony środek ciężkości. Samochód nie przechyla się na zakrętach.
  • Niższe zawieszenie – sportowe amortyzatory wyposażone są w regulację wysokości osadzenia sprężyny i pozwalają na obniżenie zawieszenia.
  • Dodanie drapieżnego efekty wizualnego – prezencja auta zmienia się, a samochód ma bardziej sportowe zacięcie, co ucieszy niejednego fana motoryzacji.

Wadami są zaś:

  • większy koszt nabycia amortyzatorów sportowych,
  • usztywnienie zawieszenia – wpływające na obniżenie komfortu jazdy samochodem.

Regulacja zawieszenia przy amortyzatorze sportowym

Odpowiedniej jakości sportowe amortyzatory pozwalają na regulację wysokości zawieszenia i dostosowanie jej do indywidualnych preferencji kierowcy oraz do obciążenia pojazdu. Jest to możliwe dzięki zamontowaniu w nich regulacji wysokości osadzenia sprężyny. Sportowe amortyzatory dają możliwość obniżenia zawieszenia i usztywnienia go, przez co może się obniżyć komfort jazdy. Kierowca jednak zyskuje większą stabilność i pewność prowadzenia samochodu, zwłaszcza przy pokonywaniu zakrętów. Sportowe amortyzatory zapewniają lepszą trakcję i niżej położony środek ciężkości.

Dzięki zamontowaniu w samochodzie amortyzatorów sportowych można znacznie obniżyć ich zawieszenie – nawet o 80 mm, a przy tym uzyskać lepszą stabilność prowadzenia i przyczepność do drogi przy pokonywaniu zakrętów. Odbija się to na usztywnieniu zawieszenia i zmniejszeniu komfortu jazdy.

Zapisz się do naszego newslettera

Share This
Przeczytaj poprzedni wpis:
Kompletny poradnik o rodzaju amortyzatorów

Amortyzatory samochodowe odgrywają ważną rolę w funkcjonowaniu samochodu. Są integralnym elementem mechanizmu podwozia i amortyzują, czyli przenoszą i minimalizują wszelkiego...

Zamknij