Sprawne amortyzatory gwarantują nie tylko bezpieczną, ale także komfortową jazdę. Tłumią odczuwalne nierówności nawierzchni, odpowiadają za przyczepność kół oraz w znacznym stopniu – długość drogi hamowania. W artykule przedstawiamy podstawowe błędy popełniane przy wymianie amortyzatorów – nie tylko przez amatorów.

Użycie klucza udarowego

Podczas montażu lub wymiany amortyzatorów bezwzględnie należy stosować się do zaleceń producenta – także w zakresie wykorzystywanych narzędzi. Użycie klucza udarowego w przypadku zawieszenia, zwłaszcza przez amatorów, zazwyczaj kończy się większą lub mniejszą usterką. Podobnie sprawa ma się z innym sprzętem nienadającym się do tego typu prac – np. szczypcami zaciskowymi. Warto wspomnieć, czym może skutkować zastosowanie podobnych narzędzi – jedną z konsekwencji może być wystąpienie hałasów w postaci stuków w okolicy amortyzatorów.

Montaż amortyzatorów w stanie naprężenia

Bardzo dużym błędem jest montaż amortyzatorów w momencie, kiedy pojazd znajduje się na podnośniku samochodowym, a koła zwisają swobodnie. Zarówno amortyzatory, jak i kolumny amortyzatorów powinno się montować w tzw. pozycji pracy zawieszenia – wtedy, gdy samochód stoi na podłożu. Jedynie opaski oraz zaciski mogą zostać zamocowane, kiedy pojazd jeszcze wisi w powietrzu.

Nieodpowiedni moment dokręcania

Nieprawidłowy dobór momentu dokręcania to kolejny błąd, który często towarzyszy montażowi amortyzatorów. Skutkiem zbyt niskiego lub za wysokiego momentu dokręcania jest przede wszystkim niewłaściwe funkcjonowanie zawieszenia, z czasem mogące prowadzić do jego poważnych uszkodzeń. Aby uniknąć opisanego błędu i jego konsekwencji, należy za każdym razem stosować specjalistyczny sprzęt i narzędzia, w tym klucze dynamometryczne.

Opuszczanie pojazdu bez wypełnionych miechów powietrznych

Kolejnym błędem towarzyszącym montażowi bądź wymianie amortyzatorów jest opuszczanie pojazdu natychmiast po zamocowaniu miechów powietrznych. Może to doprowadzić do poważnych uszkodzeń w obrębie całego zawieszenia. Miechy powietrzne muszą stale znajdować się pod ciśnieniem, aby zapewnić całemu układowi sprawne funkcjonowanie. Należy je wypełniać starannie, stosując specjalistyczne przyrządy pomiarowe.

bledy montowanie amortyzatorow 1 1024x701

Montaż niepasujących części

W przypadku amortyzatorów szczególnie istotny jest dobór części ściśle pasujących do danego pojazdu. Click To TweetWbrew pozorom nie zawsze te same elementy sprawdzą się w równym stopniu w przypadku pozornie identycznych samochodów – dwóch modeli tych samych marek. Jak zatem znaleźć odpowiednie amortyzatory? Warto skorzystać z katalogów dystrybutorów lub specjalistycznych systemów zamówieniowych. Istotny jest rodzaj zawieszenia, silnik samochodu i wiele innych parametrów oraz opcji pojazdu. Z tego względu warto w tej kwestii poradzić się doświadczonego mechanika.

Błędy w montażu współpracujących elementów

Błędy dotyczą często montażu nie tylko samych amortyzatorów, ale także elementów, które z nimi współpracują. Nieprawidłowo mocowane bywają gniazda sprężyn, tulejki. Nawet mechanikom zdarzają się naprawdę poważne niedociągnięcia – np. w postaci braku podkładki wspierającej górne mocowanie. Ich konsekwencją może być uszkodzenie albo zawieszenia, albo nadwozia samochodu.

Brak kontroli po wymianie amortyzatorów

Niewłaściwa geometria pojazdu to odczuwalne zmniejszenie komfortu podczas jazdy i prowadzenia pojazdu oraz zwiększone ryzyko powstawania uszkodzeń zawieszenia. Sprawdzenie geometrii powinno odbywać się po wymianie każdej części zawieszenia – w tym amortyzatorów. Należy przy tym zastosować odpowiednie urządzenia, które dają gwarancję precyzyjnego wykonania pomiaru.

Prawidłowy montaż amortyzatorów zapewnia sprawne działanie części przez 60-80 tys. km przebiegu. Wymiany tej części należy zatem dokonywać regularnie, powierzając ją prawdziwym fachowcom. Ważne jest nie tylko wykonywanie okresowych przeglądów, ale także obserwowanie pojazdu w trakcie jazdy – zazwyczaj nieprawidłowo działający amortyzator daje o sobie znać poprzez odczuwalne obniżenie komfortu jazdy lub stuki i hałasy, które nie powinny mieć miejsca.

Zapisz się do naszego newslettera

Share This
Przeczytaj poprzedni wpis:
Sprężyny amortyzatorów samochodowych – objawy zużycia

Sprężyny amortyzatorów samochodowych, czyli inaczej sprężyny zawieszenia w połączeniu z amortyzatorem stanowią główne podzespoły zawieszenia samochodowego. Przy odpowiedniej eksploatacji potrafią...

Zamknij