Sprawne amortyzatory gwarantują nie tylko bezpieczną, ale także komfortową jazdę. Tłumią odczuwalne nierówności nawierzchni, odpowiadają za przyczepność kół oraz w znacznym stopniu – długość drogi hamowania. W artykule przedstawiamy podstawowe błędy popełniane przy wymianie amortyzatorów – nie tylko przez amatorów.
Użycie klucza udarowego
Podczas montażu lub wymiany amortyzatorów bezwzględnie należy stosować się do zaleceń producenta – także w zakresie wykorzystywanych narzędzi. Użycie klucza udarowego w przypadku zawieszenia, zwłaszcza przez amatorów, zazwyczaj kończy się większą lub mniejszą usterką. Podobnie sprawa ma się z innym sprzętem nienadającym się do tego typu prac – np. szczypcami zaciskowymi. Warto wspomnieć, czym może skutkować zastosowanie podobnych narzędzi – jedną z konsekwencji może być wystąpienie hałasów w postaci stuków w okolicy amortyzatorów.
Montaż amortyzatorów w stanie naprężenia
Bardzo dużym błędem jest montaż amortyzatorów w momencie, kiedy pojazd znajduje się na podnośniku samochodowym, a koła zwisają swobodnie. Zarówno amortyzatory, jak i kolumny amortyzatorów powinno się montować w tzw. pozycji pracy zawieszenia – wtedy, gdy samochód stoi na podłożu. Jedynie opaski oraz zaciski mogą zostać zamocowane, kiedy pojazd jeszcze wisi w powietrzu.
Nieodpowiedni moment dokręcania
Nieprawidłowy dobór momentu dokręcania to kolejny błąd, który często towarzyszy montażowi amortyzatorów. Skutkiem zbyt niskiego lub za wysokiego momentu dokręcania jest przede wszystkim niewłaściwe funkcjonowanie zawieszenia, z czasem mogące prowadzić do jego poważnych uszkodzeń. Aby uniknąć opisanego błędu i jego konsekwencji, należy za każdym razem stosować specjalistyczny sprzęt i narzędzia, w tym klucze dynamometryczne.
Opuszczanie pojazdu bez wypełnionych miechów powietrznych
Kolejnym błędem towarzyszącym montażowi bądź wymianie amortyzatorów jest opuszczanie pojazdu natychmiast po zamocowaniu miechów powietrznych. Może to doprowadzić do poważnych uszkodzeń w obrębie całego zawieszenia. Miechy powietrzne muszą stale znajdować się pod ciśnieniem, aby zapewnić całemu układowi sprawne funkcjonowanie. Należy je wypełniać starannie, stosując specjalistyczne przyrządy pomiarowe.
Montaż niepasujących części
W przypadku amortyzatorów szczególnie istotny jest dobór części ściśle pasujących do danego pojazdu. Click To TweetWbrew pozorom nie zawsze te same elementy sprawdzą się w równym stopniu w przypadku pozornie identycznych samochodów – dwóch modeli tych samych marek. Jak zatem znaleźć odpowiednie amortyzatory? Warto skorzystać z katalogów dystrybutorów lub specjalistycznych systemów zamówieniowych. Istotny jest rodzaj zawieszenia, silnik samochodu i wiele innych parametrów oraz opcji pojazdu. Z tego względu warto w tej kwestii poradzić się doświadczonego mechanika.
Błędy w montażu współpracujących elementów
Błędy dotyczą często montażu nie tylko samych amortyzatorów, ale także elementów, które z nimi współpracują. Nieprawidłowo mocowane bywają gniazda sprężyn, tulejki. Nawet mechanikom zdarzają się naprawdę poważne niedociągnięcia – np. w postaci braku podkładki wspierającej górne mocowanie. Ich konsekwencją może być uszkodzenie albo zawieszenia, albo nadwozia samochodu.
Brak kontroli po wymianie amortyzatorów
Niewłaściwa geometria pojazdu to odczuwalne zmniejszenie komfortu podczas jazdy i prowadzenia pojazdu oraz zwiększone ryzyko powstawania uszkodzeń zawieszenia. Sprawdzenie geometrii powinno odbywać się po wymianie każdej części zawieszenia – w tym amortyzatorów. Należy przy tym zastosować odpowiednie urządzenia, które dają gwarancję precyzyjnego wykonania pomiaru.
Prawidłowy montaż amortyzatorów zapewnia sprawne działanie części przez 60-80 tys. km przebiegu. Wymiany tej części należy zatem dokonywać regularnie, powierzając ją prawdziwym fachowcom. Ważne jest nie tylko wykonywanie okresowych przeglądów, ale także obserwowanie pojazdu w trakcie jazdy – zazwyczaj nieprawidłowo działający amortyzator daje o sobie znać poprzez odczuwalne obniżenie komfortu jazdy lub stuki i hałasy, które nie powinny mieć miejsca.
Wasze komentarze