Nie każdy kierowca zdaje sobie sprawę z tego, jak wielki wpływ na komfort jazdy i bezpieczeństwo mają sprawne amortyzatory. Zużyte amortyzatory znacznie pogarszają jakość prowadzenia pojazdu – wydłużają drogę hamowania nawet o 30%, powodują “kołysanie” nadwozia, utratę stabilności pojazdu oraz przyczyniają się do szybszego zużywania innych elementów podwozia. Przez znawców branży motoryzacyjnej amortyzatory wraz z hamulcami i oponami zaliczane są do tzw. trójkąta bezpieczeństwa, czyli do tych elementów, które mają największy wpływ na bezpieczne prowadzenie pojazdu.
Rola amortyzatorów w samochodzie
Amortyzatory odpowiadają przede wszystkim za utrzymanie kontaktu kół z nawierzchnią. Ich główne zadanie polega na tłumieniu i absorbowaniu drgań podczas pokonywania nierówności. Auto, które ma niesprawne amortyzatory nie tylko gorzej się prowadzi, ale i znacząco obniża się poziom bezpieczeństwa w takim pojeździe. Amortyzatory ulegają stopniowemu wysłużeniu w trakcie codziennej eksploatacji. Ich charakterystyka tłumienia zmienia się stopniowo, dlatego wielu kierowców nie od razu zauważa pierwsze objawy zużycia amortyzatorów.
Podział amortyzatorów samochodowych
Amortyzatory mogą być klasyfikowane według kilku kryteriów. Click To TweetZwykle jednak stosuje się podział na amortyzatory olejowe i gazowe, które najczęściej występują w samochodach osobowych. Amortyzatory olejowe zaopatrzone w otwartą komorę kompensacyjną wykorzystują ciśnienie atmosferyczne. Cylinder, w którym znajduje się tłok, wypełniony jest olejem. To, jak porusza się tłok, jest uzależnione od stopnia gęstości oleju i średnicy zaworów. Amortyzatory olejowe to stosunkowo trwałe konstrukcje, w których regularnie należy uzupełniać poziom oleju. Do głównych wad tego typu amortyzatorów zalicza się stosunkowo dużą masę.
Amortyzatory gazowo-olejowe składają się z jednej rury, w której zainstalowany jest tłok. W tym wypadku czynnikiem tłumiącym jest sprężony azot, który przede wszystkim ma na celu nie dopuścić do tworzenia się pęcherzy parowo-gazowych powstających na skutek zmiany ciśnienia cieczy. Amortyzatory gazowo-olejowe uchodzą za znacznie szczelniejsze.
Skrzypiące amortyzatory – dlaczego tak się dzieje?
Skrzypiące amortyzatory mogą mieć kilka źródeł. Jednym z nich jest wysoki stopień zużycia amortyzatorów. Amortyzatory, które wydają nieprzyjemne i drażniące dźwięki powstałe wskutek nadmiernej eksploatacji, nadają się do wymiany. Skrzypienie i stukanie amortyzatorów najczęściej słyszalne jest podczas pokonywania nierówności i zakrętów. Może być objawem zużytego tłoku w amortyzatorze.
Jeśli podczas jazdy często zdarza nam się usłyszeć niechciane dźwięki wydobywające się z amortyzatora, to w pierwszej kolejności należy sprawdzić jego kondycję i stan. Problem skrzypiącego amortyzatora można zminimalizować, dzięki zastosowaniu specjalnych smarów do amortyzatorów.
Jak często wymieniać amortyzatory?
Amortyzatory samochodów poruszających się po polskich drogą mogą wytrzymać ok. 60-80 tys. km Click To Tweet. Jednak ze względu na to, że jest to element, który ma istotny wpływ na nasze bezpieczeństwo, zaleca się regularnie sprawdzać amortyzatory w serwisie lub podczas przeglądu stanu technicznego. Bezwzględnie amortyzatory należy wymienić w przypadku, gdy ich sprawność spada do 30% lub gdy różnica w skuteczności pomiędzy jedną, a drugą osią wynosi 15%. Amortyzatory zawsze należy wymieniać parami na osi, nawet jeśli jedna oś wydaje nam się w pełni sprawna. Nie zawsze kierowca jest w stanie sam ocenić stopień zużycia amortyzatorów, dlatego w tym celu wskazany jest kontakt z mechanikiem.
Wasze komentarze