Amortyzatory samochodowe pozwalają na niwelowanie drgań, powstających w kontakcie kół z nierównościami nawierzchni drogi. Odpowiadają jednak nie tylko za komfort jazdy, ale również za bezpieczeństwo. Jak działa amortyzator i z jakich elementów się składa?
Układ zawieszenia
Odpowiednią przyczepność i stabilny kontakt kół pojazdu z podłożem zapewnia układ zawieszenia, który wpływa na komfort jazdy kierowcy i pasażerów. Układ ten musi stawiać czoła wyzwaniom w postaci jazdy z obciążeniem i bez, z różną prędkością, a przede wszystkim poruszaniu się po drogach różnej jakości. Istnieje kilka głównych rodzajów układów zawieszenia: zależne i niezależne. Click To Tweet W pierwszych z nich koła na osi połączone są ze sobą na sztywno, a obudowa mostu porusza się wraz z kołami. W samochodach osobowych najczęściej stosowane są układy zawieszenia niezależnego, w których każde z kół pojazdu przemieszcza się niezależnie względem siebie. Układ ten składa się z drążków, wahaczy i mostu, na którym osadzone są koła. Wahacze są mocowane do ramy lub nadwozia, a ich zewnętrzne końce łączą się ze zwrotnicą za pomocą przegubu kulowego.
Najpopularniejszym typem zawieszenia stosowanego w pojazdach osobowych jest zawieszenie kolumny McPhersona, którą tworzy jeden spójny zespół elementów, odpowiadający za resorowanie, tłumienie i prowadzenie koła. W układzie zawieszenia amortyzatory pełnią ważną funkcję. Są umiejscowione z reguły współosiowo wewnątrz sprężyny i mają tłumić drgania, przy jednoczesnym prowadzeniu kół.
3 mity o amortyzatorach
Kierowcy często powielają stereotypy dotyczące amortyzatorów, które nijak mają się do rzeczywistości. Najczęstsze mity dotyczące tego elementu pojazdu dotyczą:
- Przeciętna żywotność amortyzatorów wynosi 3 lata – nie jest to do końca prawną, ponieważ producenci amortyzatorów szacują ich żywotność na około 60-80 tys. przejechanych kilometrów, ale zaleca się także ich kontrolowanie co 20 tys. km w wyspecjalizowanym serwisie. Jeśli okaże się, że nie pracują prawidłowo, powinniśmy wymieniać je parami, na jednej osi. Kierowcy jeżdżą różnie i po różnych drogach. Dbając o stan zawieszenia samochodu, omijamy studzienki kanalizacyjne i dzięki temu oszczędzamy amortyzatory. Teoretycznie powinny one wytrzymać 3 lata bez wymiany, ale lepiej to sprawdzać.
- Regeneracja amortyzatorów jest opłacalna – niestety, tak nie jest, choć nie brakuje amatorów regeneracji amortyzatorów samochodowych. Na dłuższą metę kompletnie nie jest to ekonomicznie uzasadnione. Części te powinny pracować bez zarzutu i mieć dobrą jakość. Z uwagi na ich stosunkowo krótką żywotność, regeneracja nie przyniesie zadowalających rezultatów.
- Amortyzator olejowy zawsze jest „miększy” niż amortyzator gazowy – to mit, ponieważ na „miękkość” prowadzenia pojazdu wpływają opony, poziom ciśnienia powietrza w nich, jakość amortyzatora, a nawet wygodne fotele w aucie.
4 fakty o amortyzatorach
Dla własnego bezpieczeństwa i komfortu poruszania się samochodem, powinniśmy znać podstawowe fakty dotyczące amortyzatorów:
- Żywotność amortyzatora uzależniona od jakości jazdy i tego gdzie jeździmy – w każdym cyklu jazdy amortyzator wykonuje morderczą pracę, zwłaszcza przy poruszaniu się po nierównych drogach. Dlatego jego ogólna żywotność nie jest określana sztywno w widełkach przejechanych kilometrów, ale zawsze będzie uzależniona od jakości jazdy i tego, gdzie najczęściej poruszamy się samochodem.
- Amortyzator olejowy nie zawsze jest „miększy” niż amortyzator gazowy – wszystko zależy od wielu czynników, m.in. rodzaju opon, ich stanu, ciśnienia w oponach, sprawności działania amortyzatora czy jego jakości.
- Nie należy modyfikować amortyzatorów – ich regeneracja nigdy nie przyniesie oczekiwanych rezultatów, z uwagi na stosunkowo krótką żywotność.
- Nigdy amortyzator nie jest sprawny w 100 proc. – rzeczywiście tak jest, ponieważ sprawność procentową mierzymy poprzez liczenie czasu, przez jaki koło pojazdu przylega do drogi podczas wykonywania testu. Nawet nowe amortyzatory, niezależnie od typu, nie osiągają wyniku 100 proc. sprawności. Bardzo dobrym wynikiem jest 70 proc.
Amortyzatory są bardzo ważnym elementem układu zawieszenia pojazdu, jak i całego samochodu. Ich sprawność działania musi być odpowiednio wysoka, aby skutecznie tłumiły drgania i podwyższały bezpieczeństwo jazdy. Pamiętajmy o faktach i mitach na temat tych części auta, aby wiedzieć, kiedy je wymieniać i jak eksploatować.
Wasze komentarze