Amortyzatory samochodowe odgrywają ważną rolę w funkcjonowaniu samochodu. Są integralnym elementem mechanizmu podwozia i amortyzują, czyli przenoszą i minimalizują wszelkiego rodzaju drgania z elementów sprężystych. Dzięki nim jazda może być komfortowa, nawet przy nierównościach drogi. Jednocześnie, amortyzatory mają wpływ na bezpieczeństwo kierowcy i pasażerów. Wyróżniamy trzy główne rodzaje amortyzatorów, ale podziałów może być znacznie więcej.
Rodzaje amortyzatorów samochodowych
Ogólnie przyjęta w branży motoryzacyjnej kwalifikacja amortyzatorów wskazuje, że występują trzy ich główne rodzaje:
- amortyzatory olejowe,
- amortyzatory gazowe,
- amortyzatory gazowo-olejowe.
Właściwie amortyzatory gazowe i gazowo-olejowe to ta sama część samochodowa, ponieważ w amortyzatorach gazowych i tak wykorzystywana jest ciecz do zmniejszenia siły tarcia.
Amortyzator olejowy
Amortyzatory olejowe wykorzystują w toku swojego działania olej hydrauliczny, który jest wewnątrz cylindra. Click To Tweet W górę i w dół zgodnie z drogą pokonywaną przez samochód, tłok we wnętrzu amortyzatora unosi się lub opada. Amortyzator olejowy składa się z dwóch zaworów, przez które przepływa ciecz – olej, niwelujący drgania.
Zapewniają one wysoki komfort jazdy, ale jednocześnie mają mniejszą siłę tłumienia, zmniejszają przyczepność pojazdu do drogi i czas reakcji.
Wymiany amortyzatora olejowego można dokonać samodzielnie, ale niemożliwe jest modyfikowanie jego trybu działania w czasie jazdy.
Amortyzator gazowy
W przeciwieństwie do amortyzatorów olejowych, amortyzatory gazowe posiadają we wnętrzu cylindra zbiornik z cieczą, oddzielony od zbiornika z mieszanką gazu z płynem przy użyciu ruchomej przegrody. Najczęściej właśnie takie amortyzatory są montowane w nowoczesnych samochodach, ponieważ gaz sprawdza się lepiej w niwelowaniu drgań niż sam olej – minimalizuje tarcie w tłoczyskach.
Amortyzatory gazowe są sztywniejsze od olejowych, dają lepszą przyczepność pojazdu i są mniej podatne na panujące warunki atmosferyczne. Gaz nie zmienia swoich parametrów tak wyraźnie, jak sam olej pod wpływem temperatury otoczenia. Amortyzatory gazowe nadają się do indywidualnej regulacji i dostosowania parametrów ich pracy do własnych potrzeb i oczekiwań.
Wymiana amortyzatorów gazowych jest łatwa, zwłaszcza na przedniej osi, ponieważ są one dobrze widoczne i łatwo je odkręcić, choć w niektórych modelach samochodów będzie to wymagać wykorzystania odpowiednich narzędzi specjalistycznych. W tylnej osi może istnieć potrzeba usunięcia w bagażniku podłogi, aby móc dostać się do mocowania górnego amortyzatorów.
Żywotność amortyzatorów szacowana jest na około 60-80 tys. km, ale przy jeździe po trudnym terenie zużyją się już po połowie takiego dystansu. Najlepiej kontrolować je co roku, albo po przejechaniu około 20 tys. km, kiedy wykonają około 10 mln cykli roboczych. Jeśli będą nadawać się do wymiany, mechanik nas o tym poinformuje.
Bez względu na to, czy mamy do czynienia z amortyzatorem gazowym, czy olejowym, oba mają tłumić drgania, a ich elementem roboczym jest tłok, poruszający się w górę i w dół cylindra. Znajdujące się w nich zawory zapewniają odpowiednią prędkość przemieszczania się tej części w czasie pracy.
Wasze komentarze