Sprężyny amortyzatorów samochodowych, czyli inaczej sprężyny zawieszenia w połączeniu z amortyzatorem stanowią główne podzespoły zawieszenia samochodowego. Przy odpowiedniej eksploatacji potrafią służyć wiele lat, jednak – jak w przypadku większości części samochodowych – zużywają się i po pewnym przebiegu przychodzi pora na ich wymianę.

Jak działają sprężyny zawieszenia?

Podstawowym zadaniem sprężyn i amortyzatorów jest tłumienie wstrząsów wywołanych przez ruch na nierównej powierzchni. Ma to na celu zapewnienie nie tylko komfortu jazdy, ale i zabezpieczenie samochodu przed uszkodzeniami. Sprężyny dodatkowo magazynują energię. Oznacza to, że w momencie najechania na wybój, zwoje sprężyny ulegają ściśnięciu i w tym momencie zostaje doprowadzona energia, która w chwili samoczynnego powrotu sprężyny do poprzedniego kształtu, zostaje oddana na nadwozie.

Sprężyny swoją budową przypominają zwinięte kawałki grubych drutów. Click To Tweet Najważniejszym parametrem sprężyn zawieszenia są właściwości samego drutu, czyli jego długość, ilość zwojów i ich zagęszczenie. Montuje się je najczęściej pomiędzy wahaczem dolnym a podłużnicą nadwozia.

Rodzaje sprężyn amortyzatorów samochodowych

Elementy sprężyste dzieli się ze względu na materiał użyty do ich wykonania oraz czynnik

wykorzystywany do magazynowania energii. Wyróżnia się:

  • Resory piórowe – można je spotkać w niektórych samochodach osobowych, choć obecnie coraz rzadziej są montowane. Ich największą zaletą jest odporność na przeciążenia. Niestety są też mało komfortowe, co odczuwalne jest w trakcie jazdy. W pojazdach najczęściej resory występują w pozycji poprzecznej lub wzdłużnej.
  • Sprężyny śrubowe – są to najczęściej stosowane sprężyny w samochodach z podwójnymi wahaczami.
  • Drążki skrętne, w tym stabilizatory – są to rury, pręty stosowane głównie w samochodach i przyczepach. Szczególną odmianą stosowaną w lekkich pojazdach są stabilizatory, które ograniczają przechyły nadwozia podczas pokonywania zakrętów.
  • Sprężyste elementy gumowe – elementy gumowe w zawieszeniu pełnią przede wszystkim funkcje pomocnicze, tzn. wspomagają sprężyny główne przy dużych obciążeniach.
  • Pneumatyczne elementy sprężyste – coraz częściej zastępują sprężyny stalowe, wykorzystuje się je zwłaszcza w samochodach osobowych, dużych pojazdach ciężarowych i autobusach.

objawy zuzycia amortyzatorow 3 574x1024

Prawidłowa eksploatacja sprężyn zawieszenia

Sprężyny zawieszenia są elementem, który nie wymaga regularnych kontroli, smarowania ani wymiany płynów, dlatego można uznać, że są niemal bezobsługowe. Nie oznacza to jednak, że sprężyny nie wymagają wymiany. Sprężyny tracą swoje właściwości wraz z wiekiem i eksploatacją samochodu. Pod wpływem działania negatywnych warunków atmosferycznych mogą ulegać korozji. Korozja z kolei doprowadza do zmiany ich kształtu i właściwości, na skutek czego może dojść do pęknięcia sprężyn zawieszenia, najczęściej na ostatnim zwoju.

%name

Objawy zużycia sprężyn zawieszania

Śrubowa budowa sprężyn powoduje, że mimo pęknięcia w dalszym ciągu zachowana jest ciągłość ich pracy. Click To Tweet Niemniej jednak pęknięcie sprężyn zawieszenia to dobry moment na ich wymianę. Najczęstszym objawem towarzyszącym pękniętej sprężynie jest stukanie podczas hamowania, przyspieszania, skręcania czy jazdy po dziurawej drodze.

Skutki nieprawidłowo działającego zawieszenia

Nieprawidłowo działające zawieszenie może spowodować:

  • szybsze zużycie ogumienia,
  • szybsze zużycie przegubów w zawieszeniu i układzie kierowniczym,
  • przedwczesne zużycie łożysk, kół,
  • wydłużenie drogi hamowania.

Kiedy i jak należy wymieniać sprężyny zawieszenia?

Długi okres eksploatacji sprężyn powoduje ich zużywanie i utratę właściwości, dlatego zaleca się wymieniać sprężyny bez objawów awarii opisanych wcześniej. Sprężyny zawieszenia powinno się wymieniać po przejechaniu maksymalnie 300 tys. km. Sprężyny zawieszenia najlepiej wymieniać w parze z amortyzatorami. Podobnie, jak w przypadku amortyzatorów, gdy sprężyna pękła po jeden osi, wymienia się je po dwóch stronach jednej osi. Robi się to po to, aby zapewnić jednakowe warunki pracy zawieszenia po obydwu stronach.

Zapisz się do naszego newslettera

Share This
Przeczytaj poprzedni wpis:
Olej do amortyzatorów samochodowych – jak dobierać, wymieniać?

Amortyzatory to kluczowe elementy zawieszenia. Tłumią drgania podczas jazdy i zapewniają pojazdowi stabilne pokonywanie wszelkich nierówności. Mają zatem spory wpływ...

Zamknij