Pierwsze elektronicznie regulowane systemy tłumienia drgań pojawiły się już na początku lat 80. Wraz z biegiem czasu rozwijały się różne nowatorskie koncepcje. Obecnie najbardziej zaawansowane technologicznie są systemy oparte na elektronicznym systemie tłumienia drgań (amortyzatory CDC)
Czym są amortyzatory CDC?
Amortyzatory CDC (Continous Damping Control) mają na celu poprawienie komfortu jazdy i bezpieczeństwa kierowców oraz pasażerów. Przyczyniają się również do polepszenia stabilności pojazdu i skrócenia drogi hamowania. Amortyzatory CDC pierwotnie przeznaczone były tylko do samochodów klasy premium. Obecnie zakres ich stosowania jest znacznie szerszy, obejmuje wiele aut z klasy średniej. Amortyzatory CDC montowane są m.in. w Oplu Astrze IV generacji, Audi, BMW, Ferrari, Volkswagenie czy Mercedesie – Benz. Współcześnie system ten montowany jest głównie w samochodach średniej klasy, które są dynamicznie eksploatowane. Układ wyposażony jest w szereg czujników, które mierzą m.in. siłę hamowania, obciążenie pojazdu itp. Dodatkowo CDC ściśle zintegrowany jest z innymi systemami w samochodzie. Może to być m.in. wspomaganie kierownicy, układ kontrolujący skrzynię biegów czy system kalibracji pedału gazu.
Amortyzatory CDC przewyższają niemal pod każdym względem swoje konwencjonalne odpowiedniki, ponieważ automatycznie dopasowują się do jakości nawierzchni i sytuacji na drodze. Obecna generacja amortyzatorów CDC wyposażona jest w dwa elektroniczne zawory, które niezależnie od siebie regulują siły rozciągania i ściskania amortyzatora. Najczęściej w amortyzatorach CDC stosowany jest koncepcja pracy Skyhook nastawiona na komfort jazdy i zapewnienie jak najlepszej przyczepność pojazdu na drodze.
Amortyzatory CDC z zaworami proporcjonalnymi we wnętrzu tłoka
Zawory proporcjonalne CDC mogą być montowane we wnętrzu tłoka. W tym wypadku mamy do czynienia z ciągłą regulacją siły tłumienia zarówno podczas ściskania, jak i rozciągania (praca amortyzatorów jest podobna do klasycznej konstrukcji dwururowej).
Amortyzatory CDC z zaworami proporcjonalnymi na zewnątrz tłoka
W przypadku umieszczenia zaworów proporcjonalnych na zewnątrz tłoka konieczne jest zamontowanie dodatkowej rury. W dodatkowej rurze przepływa olej, a tłumienie drgań regulowane jest za pomocą zaworu elektromagnetycznego.
Amortyzatory – komfort i bezpieczeństwo jazdy
Amortyzatory odpowiadają przede wszystkim za komfort jazdy, wpływają na osiągi i bezpieczeństwo podróżowania. Podczas podróżowania bardzo ważne jest, aby zawsze każde koło pojazdu miało jak najlepszy kontakt z podłożem. Za kontakt z podłożem odpowiada zawieszenie, w tym właśnie amortyzatory. Nieprawidłowe działanie amortyzatorów może znacząco wydłużyć drogę hamowania, nie wspominając już o zaburzeniach pracy, takich systemów jak: ABS, ASR, ESP.
Jakie zadanie spełnia amortyzator CDC
Amortyzatorom CDC stawiane są trzy podstawowe zadania do spełniania:
- wytłumienie drgań nadwozia,
- niskie wahania obciążeń kół,
- dobra izolacja drgań nawet przy małych wybrzuszeniach.
Dlaczego amortyzatory CDC?
Współczesnym systemom odpowiedzialnym za tłumienie drgań stawiane są coraz większe wymagania. Dla dobrej stabilizacji ruchów nadwozia konieczne jest osiągnięcie relatywnie dużych sił tłumienia przy stosunkowo niskich prędkościach. Z tego też powodu na rynek wprowadzono innowacyjne amortyzatory CDC. System CDC z powodzeniem sprawdził się już w milionie pojazdów. Układ ten automatycznie dopasowuje się do jakości nawierzchni drogi, stylu jazdy kierowcy czy obciążenia.
Wasze komentarze