Samodzielne tuningowanie samochodu to dla pasjonatów motoryzacji dobra zabawa i ogromna satysfakcja. Wymaga jednak dużej wiedzy, umiejętności, niejednokrotnie precyzji i cierpliwości. Czynnością, która przysparza sporo problemów, jest obniżenie lub podniesienie zawieszenia. Przeczytaj nasz artykuł, aby uniknąć kłopotów w trakcie samodzielnej pracy!
Zawieszenia samochodowe
Zawieszenie, mówiąc najprościej, to część samochodu łącząca koła z pozostałymi elementami pojazdu. Stanowi część podwozia. Jego główną funkcją jest przenoszenie sił powstających w miejscu styku kół z jezdnią na nadwozie. Przekłada się to na sterowność samochodu i jego stateczność, a tym samym komfort jazdy. Do elementów zawieszenia należą:
- części prowadzące koło (np. wahacz, drążek wzdłużny);
- elementy resorujące (sprężyna śrubowa, resor piórowy);
- części tłumiące (amortyzator).
Rodzaje zawieszeń samochodowych
Jeśli chodzi o rozwiązania konstrukcyjne w zakresie zawieszenia, jest ich naprawdę dużo. Do najpowszechniej stosowanych należą trzy:
- układ dwóch wahaczy poprzecznych,
- kolumna McPherson,
- zawieszenie wielowahaczowe.
Pierwszy z wymienionych to najstarszy, ale wciąż stosowany przez niektórych producentów (jak np. Honda) typ zawieszenia. Wahacze pełnią tu funkcję nośną, a obok nich zamontowany jest amortyzator. Ważne rolę odgrywają także elementy sprężyste, którymi najczęściej są sprężyny śrubowe.
Kolumna McPherson to system zawieszenia łączący funkcję amortyzacyjną, zwrotną i nośną. Jego głównym elementem jest amortyzator z nałożoną sprężyną śrubową. To rozwiązanie dominujące we współczesnych samochodach.
Zawieszenie wielowahaczowe stosowane było początkowo w pojazdach sportowych. Dziś jest to najdoskonalszy rodzaj zawieszenia w samochodach osobowych. Za funkcję nośną odpowiada tu układ wahaczy, zaś za resorującą – znajdujące się obok amortyzator i sprężyna śrubowa.
Sposoby na obniżenie zawieszenia
Sprężyny obniżające
To prosty, szybki i stosunkowo tani sposób na obniżenie zawieszenia. Produkty dostępne na rynku dają się zastosować w większości samochodów. Ta metoda najlepiej sprawdza się, jeśli chcemy obniżyć zawieszenie o 30-40 mm. Krótsze sprężyny będą wymagały dokupienia amortyzatorów (co podwoi wydatek), w przeciwnym wypadku samochód na drodze będzie zachowywał się niestabilnie.
Gwintowanie zawieszenia
Ta metoda to zastosowanie jednocześnie sprężyn i amortyzatorów. Pozwala na ręczną regulację szerokości prześwitu i obniżenie zawieszenia w kilkanaście minut. Zestawy dopasowanych do siebie sprężyn i amortyzatorów można znaleźć w sklepach. Ich koszt to od tysiąca złotych w górę.
Pneumatyka
To kosztowna (od kilku tysięcy złotych w górę) i rzadko stosowana metoda. Konstrukcja w tym przypadku opiera się na tzw. workach powietrznych, które zastępują sprężyny. Za pomocą kompresora (napędzanego przez m.in. silnik) do tych elementów doprowadzane jest powietrze. Takie rozwiązanie stanowi gwarancję stałej szerokości prześwitu i wysokiego komfortu jazdy.
Inne metody na obniżenie zawieszenie
Niektórzy kierowcy decydują się na inne metody obniżenia zawieszenia. Wybierane przez nich rozwiązania często łamią podstawowe zasady bezpieczeństwa i mogą stanowić zagrożenie dla innych uczestników ruchu. Przycinanie sprężyn czy spinanie ich klamrami przy gwałtownej zmianie prędkości często skutkuje wypadkiem.
Sposoby na podniesienie zawieszenia
Body lift
Body lift sprawdzi się w samochodach o prostej konstrukcji nieposiadających zaawansowanej elektroniki. Ten sposób na podniesienie zawieszenia wymaga przynajmniej podstawowej wiedzy technicznej. W pierwszej kolejności oddziela się nadwozie od ramy i wstawia pomiędzy te elementy dystansy (metalowo-gumowe, teflonowe lub gumowe) o odpowiedniej grubości. Następnie nadwozie ponownie łączy się za pomocą śrub o określonej twardości. Zaletą tej metody jest zachowanie pierwotnej geometrii zawieszenia oraz brak wpływu na komfort jazdy (przy podniesieniu zawieszenia do 5 cm).
Pneumatyka
Zawieszenie pneumatyczne pozwala na bieżącą i zautomatyzowaną regulację wysokości zawieszenia. To droga metoda, a dodatkowo nie może być wykorzystywana we wszystkich samochodach. Elementy systemu pneumatycznego zajmują wiele miejsca i zwyczajnie nie mieszczą się w niektórych pojazdach.
Lift zawieszenia
Lift zawieszenia można wykonać w praktycznie każdym samochodzie. Jego zaletą jest możliwość znacznego podniesienia zawieszenia, wadą – obniżenie komfortu prowadzenia pojazdu. W ramach tej metody stosuje się trzy techniki:
- włożenie podkładek dystansowych między nadwozie a sprężyny,
- zastosowanie dłuższych sprężyn i amortyzatorów lub resorów o większej strzałce ugięcia,
- zastosowanie dłuższych amortyzatorów i sprężyn wymagających dodatkowej zmiany innych elementów zawieszenia.
Wymienione sposoby na podwieszenie zawieszenia różnią się kosztami, nakładem pracy i stopniem zaawansowania technicznego.
Dlaczego podnosimy lub obniżamy zawieszenie samochodowe?
Od poziomu zawieszenia w dużej mierze zależy to, jak samochód daje się prowadzić, na ile jest stabilny i zwrotny. Obniżenie środka ciężkości pojazdu sprawia, że auto w mniejszym stopniu przechyla się podczas zakrętu, a na drodze zachowuje się w bardziej przewidywalny sposób. Kierowców do obniżenia zawieszenia przekonuje także kwestia wyglądu samochodu, który zyskuje sportowy i ,,agresywny” charakter.
Podniesienie zawieszenia stosowane jest przede wszystkim w sytuacjach, kiedy jazda odbywa się w terenie grożącym uszkodzeniem elementów podwozia. To właśnie dlatego samochody terenowe mają podwozie na stosunkowo dużej wysokości, a dodatkowo wyposażone są w systemy do automatycznego podnoszenia zawieszenia.
Decyzja o samodzielnym obniżeniu lub podniesieniu zawieszenia powinna zostać dokładnie przemyślana. Kluczowa w tym przypadku jest kwestia bezpieczeństwa. Przystępować do pracy możemy tylko wtedy, kiedy upewnimy się, że zmiany w konstrukcji samochodu nie wpłyną znacząco na łatwość i komfort prowadzenia pojazdu.
Wasze komentarze