Komfort jazdy samochodem zapewniany jest dzięki układowi tłumiącemu drgania, spowodowane poruszaniem się po nierównej drodze. Odpowiadają za to przede wszystkim amortyzatory, które w toku eksploatacji pojazdu ulegają zużyciu. Kiedy należy je wymienić i czy można to wykonać samodzielnie?

Amortyzator samochodowy – co to jest?

Amortyzator samochodowy ma za zadanie tłumić nierówności drogi, przyczyniając się do podnoszenia komfortu… Click To Tweet Celem ich pracy jest również poprawa bezpieczeństwa, dzięki utrzymywaniu lepszej przyczepności kół do podłoża. Amortyzatory są integralnym elementem układu tłumienia.  Ich skuteczność i bezawaryjność działania ma wpływ na pracę takich systemów jak ABS i ESP.

Zbudowane są z cylindra – rury, w której porusza się tłok, eliminujący lub minimalizujący drgania elementów sprężynowych, dzięki znajdującemu się we wnętrzu rury olejowi lub olejowi z gazem – azotem. Podczas pracy amortyzator poddawany jest sile ścisku i odbicia. W momencie ściskania wzrasta ciśnienie, a tłoczysko amortyzatora wsuwa się do komory roboczej i wymusza ruch tłoka w dół. W tym samym czasie olej przepływa kanałami przez zawory do przestrzeni nad tłokiem. W momencie odbicia, tłok porusza się w kierunku ku górze, przez co rośnie ciśnienie oleju umieszczonego nad tłokiem. Ciecz przemieszcza się znów przez kanaliki i zawory, przez co tłumione są drgania.

Rodzaje amortyzatorów

Wyróżnia się trzy główne rodzaje amortyzatorów samochodowych:

  • Amortyzatory olejowe – czynnikiem zamkniętym w cylindrze jest tylko olej, bez sprężonego gazu w dolnej części.
  • Amortyzatory olejowo-gazowe – nazywane powszechnie amortyzatorami gazowymi, w których występuje zamknięta komora kompensacyjna, a tłok porusza się pomiędzy sprężonym gazem oddzielonym od oleju hydraulicznego pływającym tłokiem.
  • Amortyzatory hydrauliczne – czynnikiem roboczym jest w nim cieczy, zwykle olej.

Można podzielić także amortyzatory samochodowe na dwa rodzaje, biorą pod uwagę ich budowę:

  • jednorurowe,
  • dwururowe.

Amortyzatory jednorurowe są zbudowane z jednej rury, zbiornika wyrównawczego, tłoku, tłoczyska, prowadnicy tłoczyska oraz zaworu dennego. Są pozbawione zasobnika kompensacyjnego, ale jego obecność nie jest niezbędna z uwagi na zmienną objętość komory roboczej. Układ działa poprawnie, ponieważ amortyzator nie jest całkowicie wypełniony olejem, a w dolnej części stosuje się dodatkowo skompresowany gaz. Oddzielony jest on od oleju tłokiem.

Amortyzatory dwururowe mają cylinder roboczy, tłok, tłoczysko, zawór denny, prowadnicę tłoczyska oraz zbiornik wyrównawczy.

Wymiana amortyzatora samochodowego

Wymiana amortyzatora polega na dokonaniu demontażu starej, zużytej i często uszkodzonej części i zamontowaniu w jej miejsce nowej. Na rynku nie brakuje wielu renomowanych producentów amortyzatorów samochodowych, m.in. Sachs, Monroe czy Delphi, ale przy wyborze odpowiedniej części najlepiej kierować się specyfikacją pojazdu. Często wraz z amortyzatorami zaleca się wymianę wszelkiego rodzaju poduszek, łożysk i osłon.  W samochodach o wysokim przebiegu warto zainwestować w wymianę sprężyny zawieszenia.

Według ekspertów, bezpieczna eksploatacja amortyzatorów powinna mieścić się w granicach od 60 do 80 tys. km, ale bywa, że samochód, który przejechał 100-150 tys. km nadal ma sprawne amortyzatory. Aby ocenić, czy trzeba je wymienić, można wybrać się do specjalistycznego warsztatu i skorzystać z jednej z dwóch metod: EUSAMA lub BOGE.

 

Wymieniać samemu czy w serwisie samochodowym?

Wymiana amortyzatorów może być realizowana samodzielnie lub w warsztacie. Zwykle pomoc ekspertów będzie niezbędna, jeśli nie mamy odpowiednich narzędzi. Do warsztatu na wymianę powinniśmy umówić się przy planowanej wymianie przednich amortyzatorów, ponieważ w większości przypadków wymaga to demontażu sprężyny, a do tego potrzebny jest specjalny nacisk. Po wymianie amortyzatorów należy też wyregulować geometrię kół.

Natomiast do wymiany amortyzatorów tylnych możemy przystąpić samodzielnie i wykonać ją we własnym zakresie. Wymiana nie sprawi problemu wszędzie tam, gdzie oś zawieszona jest na resorach piórowych (np. w autach terenowych), albo amortyzatory są poprowadzone obok sprężyn, co nie wymaga żadnych ścisków.

Wymiana jest bardzo prosta w takich przypadkach i obejmuje odkręcenie śrub i amortyzator można już wymieniać. Do takiej pracy konieczny jest kanał lub najazd, ponieważ takie czynności są wykonywane pod samochodem. Mocowanie górne amortyzatora odkręcimy po zdjęciu zaślepek w tapicerce bagażnika lub demontując wykładzinę w bagażniku. Przy montażu nowych części trzeba zwrócić uwagę, aby właściwe było położenie amortyzatora względem sprężyny i kielicha górnego mocowania.

Dlaczego trzeba wymieniać amortyzator parami?

Amortyzatory w czasie swojej pracy ulegają zużyciu, a szybciej dochodzi do ich zniszczenia podczas jazdy na nierównościach. Jeśli kierowca słyszy stukanie podczas jazdy, musi liczyć się z obowiązkiem wymiany amortyzatorów. Zalecana jest wymiana parami – zarówno prawego, jak i lewego amortyzatora na jednej osi, ponieważ istotne jest, aby pracowały one podobnie w układzie tłumiącym.

Przy wymianie tylko jednego amortyzatora zwiększa się ryzyko nieprawidłowego działania układu kierowniczego, może dojść do nierównego zużywania opon, utraty stabilności samochodu oraz do znacznego wydłużenia drogi hamowania.

Polskie drogi nie należą do najrówniejszych, w wyniku czego w wielu samochodach amortyzatory trzeba wymieniać nawet już po przejechaniu 60 tys. km.

Zapisz się do naszego newslettera

Share This