Zadaniem amortyzatorów w samochodzie jest minimalizowanie wszelkiego rodzaju drgań, wywołanych pracą elementów sprężystych. Jednocześnie amortyzatory powinny zapewniać wyższy komfort jazdy, jak i bezpieczeństwo podróżowania. W samochodach montowane są zarówno amortyzatory gazowe, jak i olejowe. Które są lepsze i jakie są różnice w ich funkcjonowaniu?

Amortyzator gazowy

Nazwa amortyzatory gazowe jest potoczna i wykorzystuje się ją dla określenia amortyzatorów o konstrukcji hybrydowej. Click To Tweet W cylindrze znajduje się olej hydrauliczny o odpowiedniej, niskiej gęstości, ale dodatkowym czynnikiem tłumiącymi jest gaz – azot pod ciśnieniem.  Amortyzator składa się z rury, a w cylindrze porusza się tłok. Gaz zamknięty w obudowie wraz z olejem działa w ten sposób, że amortyzator tłumi drgania szybko i precyzyjnie. Progresywne działanie amortyzatorów gazowych wynika z połączenia ich ze sprężynami o zmiennym napięciu.

Regulowanie amortyzatora gazowego

Podczas jazdy lub postoju pojazdu kierowca może wpływać na sztywność zawieszenia, poprzez regulowanie amortyzatora gazowego.

Zalety i wady amortyzatora gazowego

Do zalet amortyzatorów gazowych należy zaliczyć:

  • szybką reakcję na nierówności – kierowca może mieć nawet wrażenie, że samochód sam wybiera drobne nierówności drogi i kompensuje drgania;
  • niską masę – dzięki temu nadają się także do zastosowania w tuningu;
  • pewność prowadzenia w warunkach ekstremalnych – cecha ta uzyskiwana jest dzięki połączeniu amortyzatorów gazowych ze sprężynami o zmiennym naprężeniu.

Największą wadą amortyzatorów gazowych jest ich stosunkowo delikatna konstrukcja, a w przypadku uszkodzenia uszczelnień, gaz przestaje być tłumikiem, a amortyzator natychmiast traci swoje właściwości. Takie amortyzatory są też znacznie droższe od standardowych amortyzatorów olejowych.

amortyzator2 1024x682

Amortyzator olejowy

Amortyzatory olejowe nazywane są klasycznymi, standardowymi. Zbudowane są one z rury wypełnionej olejem hydraulicznym o niskiej gęstości, stąd też ich nazwa. We wnętrzu cylindrycznej rury porusza się tłok, szczelnie przylegający do jego ścian, a specjalne zaworki przepuszczają olej pomiędzy poszczególnymi komorami. Spowolnienie ruchu, czyli minimalizowanie drgań sprężyn wywoływane jest wyłącznie za sprawą odpowiedniej gęstości oleju hydraulicznego, jaki znajduje się w amortyzatorach olejowych.

Regulowanie amortyzatora olejowego

Regulowanie pracy amortyzatora olejowego polega na wymianie całego oleju hydraulicznego, jaki się w nim znajduje. Takiej pracy nie da się wykonać podczas jazdy.

Zalety i wady amortyzatora olejowego

Wykorzystywane standardowo w pojazdach mechanicznych amortyzatory olejowe mają wiele zalet:

  • prosta budowa – niewielka ilość części powoduje, że są trwałe i odporne na uszkodzenia, nawet przy intensywnej eksploatacji, a ich konstrukcja jest łatwa w obsłudze;
  • wysoka trwałość – są odporne na uszkodzenia mechaniczne i wolniej się psują, a nawet przy znacznym wycieku oleju wywołanym awarią, skuteczność amortyzatora nie spada drastycznie, ale stopniowo;
  • niski koszt naprawy i wymiany.

Niestety amortyzatory olejowe nie są wolne od wad. Mają wysoką masę oraz stałą, liniową siłę tłumienia. Click To Tweet Nie nadają się do tuningu, ponieważ są za ciężkie.  Zmiana charakterystyki ich działania możliwa jest dopiero po wymianie całego oleju. Wolno reagują na nierówności na drodze, przez co obniża się komfort jazdy.

Który amortyzator wybrać? – Porównanie

Wybór amortyzatora do swojego samochodu uzależniony jest od stylu jazdy i typu posiadanego auta oraz od zasobności portfela. Większość kierowców tuningujących swoje pojazdy decyduje się na wymianę posiadanych amortyzatorów olejowych na amortyzatory gazowe, dla ich lekkości i szybkości reakcji na nierówności nawierzchni. Amortyzatory gazowe polecane są kierowcom, którzy mają szybkie auta i preferują dynamiczny tryb jazdy.  Olejowe odpowiedniki amortyzatorów spełnią oczekiwania kierowców, którzy jeżdżą wolniej i spokojniej, ale cenią sobie wygodę podróżowania.

Zarówno amortyzatory olejowe, jak i gazowe nadają się do wymiany po około 80-100 tys. km, ponieważ tracą swoją charakterystykę. W przypadku gazowych amortyzatorów trzeba je wymienić niezwłocznie, jeśli tylko dojdzie do usterki i powstania nieszczelności, która spowoduje wyciek azotu.

Sprawność działania amortyzatorów wynika z ich charakterystyki, szczelności i odpowiednio częstej wymiany. Jeśli ta część pojazdu będzie pracować właściwie, wpłynie to nie tylko na komfort jazdy, ale i na nasze bezpieczeństwo, z uwagi na lepszą przyczepność pojazdu do jezdni.

Zapisz się do naszego newslettera

Share This
Przeczytaj poprzedni wpis:
Fakty i mity o amortyzatorach

Amortyzatory samochodowe pozwalają na niwelowanie drgań, powstających w kontakcie kół z nierównościami nawierzchni drogi. Odpowiadają jednak nie tylko za komfort...

Zamknij